3 Ağustos 2016 Çarşamba

Kitap Önerisi; Koku - Patrick Süskind



Patrick Süskind'in, Almanya'da ilk yayımlanışında tam anlamıyla olay yaratan, aylarca liste başlarında kalan 'Koku' adlı bu romanı, gerçekte alışılagelmiş çok satarların oldukça dışında kalan, tarihsel boyutlarda kapsamlı bir toplum eleştirisini sergileyen bir kitap. Olay, 18. yüzyıl Fransa'sında geçer; kitabın kahramanı Jean-Baptiste Grenouille ise tüm insani duyumlardan ve duygulardan yoksun, salt kokulara karşı görülmedik ölçüde duyarlı ve istediği kokuları üretebilmek için cinayet işlemekten kesinlikle çekinmeyen bir katildir. Herkesin ve her şeyin kokusunu almakta, tüm kokuları üretmekte gerçek bir dahi olan Grenouille, kendi kokusunun bulunmadığını, onun bulunduğu yerlerde insanların insan kokusunu alamadıklarını anladığı gün, dünyasını da yitirir. Kendisi için tek çıkar yol, başkalarına onun için sanki insanmış izlenimini verebilecek kokular sürünmektir. Toplum içinde bireyselliğini hiçbir zaman edinememiş toplum tekini, kendi benliğinin dışında her şeyi yaratabilmiş dahiyi sergileyen bu görkemli alegorinin olağanüstü bir akıcılıkla erişilen son bölümü, benzeri herhalde ancak bir Kafka'da görülebilecek bir insanlık trajedisinin simgesidir.

-Ahmet Cemal-


Uzun zamandır kitap önerisi yazmıyordum. Vakitsizlikten az okuyabilip kitapları uzun sürede bitirip bir de not almadığım için kitap önerisi yazmak beni zorluyordu. Fakat  Patrick Süskind'in Koku kitabını mutlaka yazmalıyım diye düşündüm.
Filmi de çekilen bu kitabın (ben izlemedim filmini) konusu çok değişik. Arka Kapak yazısında da belirtildiği gibi kitabın kahramanı Jean-Baptiste Grenouille kokulara karşı aşırı şekilde duyarlı ve bu konuyu saplantı haline getirmiş  fakat kendi kokusu olmayan biridir ve kokular için cinayet işlemekten kaçınmayan bir katildir. Kitap 18. yy Fransa'sını, sokaklardaki kokuları ve istediği kokuları üretmek için cinayet işleyip bunlardan kokular üretildiğini öyle tasvir etmiş ki , o anlatımla o kokuları hissedip bir süre koku kavramı midemi bulandırdı açıkçası. Benim gibi koku duygusu gelişmiş ve her şeyi koklamayı seven, güzel kokuların mutlu ettiği biriyseniz, okuduğunuz kitabı bile koklamadan okuyamıyorsanız bu kitapla işiniz zor. Gerçekten nefes almak istemedim bir süre :) Mesela bu burunla o dönemin Fransa'sında (ya da herhangi bir yerinde) yaşamak istemezdim. 
Başlangıçta betimlemeler, tasvirler nedeni ile sıkıcı gibi geliyor, kasvetli bir kitap. Fakat okurken her anlatılanı, tasvir edeni kafanızda hayal edip, kokuları duyup kitaba kapılıyorsunuz. 
Jean-Baptiste Grenouille kendi kokusunun olmadığını farkedince hatta insanlarında bunu farkettiğini anlayınca, koku tutkusu yüzünden önce parfümcülüğü öğrenir. Sonra da insanların kendilerine has özel kokuları olduğunu ve asıl önemlisinin bu olduğunu anlar ve bu kokular için katil olur. Öldürdüğü insanların derilerinden kendi kullanmak üzere parfümler yapar. 
Tanıdığım bir çok kişinin hem kitabını okuyup hem filmini izlediğini öğrendim. Filmden çok etkilenmeyip, kitap daha güzeldi diyenler var. Hala okumadıysanız önce kitabı okuyup sonra filmini izleyin derim. Kitabı da mutlaka okuyun.

13 yorum:

  1. çok beğenmiştim film de nefisti..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmini de izlemem lazım en kısa sürede <3

      Sil
  2. Ben de filmi beğenmeyip kitap daha güzel diyenlerdenim.
    Bloğunu kaybetmiştim, şimdi seni tekrar okumak çok güzel bir şey, hala yazıyor olmana o kadar sevindim ki..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yine de merak ediyorum filmini Zeynep'cim ♥
      Senin yorumlarını da yeniden görmek beni mutlu etti, oysa ki ben hep burdaydım :)

      Sil
  3. Gerçekten etkileyici bir konuya sahip kesinlikle okuyacağım teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğeneceğini düşünüyorum senin de <3

      Sil
  4. eşimin geçtiğimiz günlerde okuduğu kitaplardan biri, ben de elimdeki kitap bitince okuyacağım, sevgiler :)

    YanıtlaSil
  5. bu kitabın bende de filmi var hala izlemedim ama hikayeyi az çok biliyorum :D

    YanıtlaSil
  6. Hep aklımda olan ama bir türlü fırsat bulamadığım bir kitap

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de dili ağırdır diye erteliyordum hep ama bizim malum kitaptan daha rahat okunuyor ♥

      Sil

Yorum bıraktığınız için çok teşekkür ederim.
(Yorumlarınıza lütfen link eklemeyin, yorumlarınıza link eklediğinizde yayınlanmayacaktır. GFC hesaplarınıza bloglarınızı eklerseniz isminize tıkladığımızda bloglarınıza ulaşabiliyoruz.)