17 Aralık 2013 Salı

Patasana / Ahmet Ümit

Patasana 
Gaziantep yakınlarıdaki Antik Hitit kentinde bir kazı. Üç bin yıl önce yazılmış tabletler. Tabletlerin bulunmasıyla başlayan cinayetler. Yazman Patasananın itirafları. Parlak güneydoğu güneşinin altında karanlık sırlar... Hititlerin tükenişi, Asurlular... Osmanlının son dönemleri, Ermeniler... Günümüz Türkiyesi, Kürtler... Akan kardeş kanı... Bu toprakların değişmeyen yazgısı: Şiddet ve aşk... Bu topraklardaki kanlı tarihe bir ağıt... Bu toprakların zengin kültürüne bir güzelleme...

"Ben zalimler çağında yaşayan bir alçaktım. Tanrıların korkak haline getirdiği bir alçak. Alçakların en acınacak olanı, en tiksinti vereni. Yüreğini dalkavukluk, aklını düşmanlıkla besleyen sinsi bir saray yazmanı. Bedenine sinmiş soylu nefretini, görkemli giysilerin yüzündeki derin acıyı, tunçtan daha katı bir mutluluk maskesinin ardına gizleyerek Hatti kralının emrine koşan ikiyüzlü bir tören adamı. Sevdiği kadın, aşkı uğruna ölürken, kralına bağlılığın vakarıyla ellerini göğsünde kavuşturarak sessiz kalmayı seçen, yeryüzünün en onursuz erkeği. Erkeklerin yüz karası. Aşkı için ölmenin yüceliği yerine, sarayın taş duvarlarında büyüyen kendi değersiz varlığının görkemli gölgesine sığınmaktan çekinmeyen, sefihlerin en rezili. Ben ölüler içinde yüzen, ben, tanrılar tarafından alnına, Sonsuza kadar acılar içinde kıvranacaktır, yazılan Saray Başyazmanı Patasana."

Sınırlı sayıda Ahmet Ümit kitabı okuduğum dönemlerde ben sürekli en sevdiğim kitap İstanbul Hatırası diye bahsederken bana katılanlar ve hayır en güzeli Patasana diyenler oluyordu. Bu iki kitap en sevilenlerde başa baş gidiyordu. Bu yüzden de çok merak ediyordum ama yine de nerede ise en son okuduğum Ahmet Ümit kitaplarından oldu.
Patasana film tadında bir kitap. Ama bu bahsi kapatayım, film yerine dizisi çekilir onu da uyarlama çekerler kitaptan başka bir hale dönüşür. En iyisi kalsın böyle. 
Ahmet Ümit kitaplarında sadece gerilim, polisiye okumuyoruz. Yerel tarihimizle ilgili veya sosyal, kültürel coğrafi bilgilerde oluyor ki tarih sevmeyen ben, anlatılan olayları dönemleri merak edip araştırıyorum.
Gaziantep yakınlarında bir grup arkeologun kazı sırasında ulaştıkları tabletler, kazılar sırasında olan garip olaylar, cinayetler. Yine çok güzel kurgulanmış, akıcı bir dille anlatılmış Ahmet Ümit romanı.
Özellikle tabletteki yazılar çok ilgi çekici, mesela Saray Başyazmanı Patasana der ki bir bölümde;
Bana gelince ben ben büyükbabama hem de babama benzerim. Duygularım büyükbabama çekmiştir aklım babama. Yüreğimin yap dediğini aklım yapma der. Aklımın soylu bulduğu yüreğimce dalkavukluktur. (...) Bir yanım bahar rüzgari gibi uçarı, tez canlıdır; öteki yanım kış soğuğu gibi katı, ağır kanlıdır. (....)
Elimden gelse babamdan hemen kurtulur, tamamen büyükbabam gibi olurdum. (....)
Büyükbabam Fırata baktığında içimizdeki sevincin sırrını görürdü, babamsa bizi düşmanlarımızdan daha üstün kılan gücü görürdü; zeytini, nohutu, buğdayı, kayısı ve üzümü görürdü.  (....)
Ahmet Ümit kitaplarından 2 veya 3 tanesini okumadım. Bu arada bana göre hala 1 numara İstanbul Hatırası ama Patasana da 2. sırada. Zaten çok az Ahmet Ümit kitabını sevmemişliğim vardır. İlerleyen zamanlarda onları da yazacağım.
Sizin en beğendiğiniz Ahmet Ümit kitabı hangisi?


Sosyal Medya Hesaplarım

12 yorum:

  1. en beğendiğim kitabı budur! :) istanbul hatırasını okumamıştım bir de ona bakayım o zaman..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İstanbul Hatırasını okuduğun zaman tekrar yorum bekliyorum, merak ettim bu mu o mu acaba? :)

      Sil
  2. patasana ve beyoğlu rapsodisi benim için favorilerim;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İstanbul Hatırasını sevmedin mi? :)

      Sil
  3. maşallah ne kadar hızlı okuyorsunuz :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında bu kadar hızlı okumuyorum, hemen yazamadığımdan birden peşpeşe yazıyorum hızlı okuyormuş gibi oluyorum :) Hile yaptım :)
      Bu kitabın üstüne 10 kitap daha okumuşumdur ama :)

      Sil
  4. ahmet ümit bi tane okudum bi türlü ısınamadım alışamadım ya nedense.
    elif şafak da öle.
    şafakın ilk iki üç kitabını sevmiştim.
    sona bi daa okumadım.
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de Elif Şafak sevmem ama oluyor bazen öyle :)

      Sil
  5. Deep gibiyim. Bu yüzden fikir beyan etmeyeyim..Sevgiler Sevdacığım..

    YanıtlaSil
  6. Ben de utanarak söylüyorum ki bugüne kadar hiç Ahmet Ümit kitabı okuyamadım :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence en kısa zamanda okumalısın :)

      Sil

Yorum bıraktığınız için çok teşekkür ederim.
(Yorumlarınıza lütfen link eklemeyin, yorumlarınıza link eklediğinizde yayınlanmayacaktır. GFC hesaplarınıza bloglarınızı eklerseniz isminize tıkladığımızda bloglarınıza ulaşabiliyoruz.)