5 Mart 2013 Salı

Acımak / Reşat Nuri Güntekin

Reşat Nuri Güntekin 1928 yılında yayınlanan bu eserinde; çalışkan başarılı fakat zaaf gösterenlere karşı acımasız olan Zehra Öğretmen ile babası Mürşit'in bakış açılarından dramatik yaşam öykülerini anlatıyor. 

Yazar, cumhuriyet öncesinde yeni mezun, idealist genç bir mülkiyelinin iş ve sosyal yaşamdaki çatışmalarını ve uyumsuz ilişkilerini anlatırken, dönemin memuriyet yaşamına, köhne yapısına ait önemli ipuçları da veriyor. Şehirden kasabalara sürüklenirken, ardında birer birer ilkelerini de bırakan genç adam hatalı bir evlilikle korkunç bir sona doğru sürükleniyor. 
Acı ve sefaletle dolu ortamdan tesadüfle sadece kızı Zehra'yı kurtarabiliyor. Acımak; aile içi ilişkileri ve sorumluluklarını, adeta ders verir gibi gözler önüne seriyor.

Acımak'ın kitabını geçmişte okudum mu okumadım mı hep tereddütlerim vardı. Çünkü okuduysam ilkokul yıllarında olmalıydı ve benim ilk okul dönemimden şimdiye çok çok çok çok uzun yıllar geçip araya yüzlerce kitap girdiği için kafamda bir türlü netlik sağlayamıyordum. Ama birşeyi net hatırlıyordum, yine tam hangi dönem izledim net hatırlamıyorum ama Acımak'ı dizi olarak izlemiştim. Zehra'yı Ayşegül Aldinç oynuyordu. Bu kadar net hatırlamamın nedeni de konusundan çok etkilenmiş olmamdı.
Bu kitabı okurken anladım ki, evet daha önce okumuşum. Fakat küçücük aklımla, duygularımla okuduğumdan bu günlerde bir kere daha okumak beni aynı derece de fakat başka açılardan da etkiledi.
Kitap geçmişte ailesi ile özellikle babası ile yaşadığı sorunlar yüzünden katı, disiplinli ve idealist bir öğretmen olan Zehra'nın hayatını anlatıyor. Annesinin ve anneannesinin anlatımları ile bir canavar gibi gördüğü babasının aynı zamanda ailesinin katili olduğunu düşünür Zehra Öğretmen. Öğretmen olur, sert, disiplinli ve idealisttir ama bir duygudan yoksundur; acıma duygusundan. Babasının ölüm döşeğinde olduğu haberini aldığında önce gitmek istemese de yola çıkar. Gittiğinde babası ölmüştür. Babasının günlüğünü bulur ve bugüne kadar bildiği herşeyin yanlış ve yalan olduğunu öğrenir. Kitabın son bölümleri var ki, hem kitap olarak hem diziden asla unutmayacağım, beni çok etkilemiştir ve Acımak dendiği zaman ilk olarak aklıma o sahneler / satırlar gelir.
Kitabın dili çok akıcı ve sade, sürükleyici bir konusu var.  Türk Edebiyatının klasiklerinden olan bu kitabı okumanızı şiddetle tavsiye ediyorum.
Bu kitabı bana hediye eden KoyuKırmızı'ya çok teşekkür ediyorum. Yeniden yeniden okuyabileceğim bir kitap, tekrar okuduğuma çok memnun oldum.
Sevgiler ♥♥♥

14 yorum:

  1. Lise yıllarında okuduğum güzel bir kitaptı. hatırlattığın için sağol sevda.
    sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de ilk okul yıllarımda okumuştum, ara sıra başa dönmek gerekiyor di mi? iyi geliyor :)
      Sevgiler :)

      Sil
  2. Reşat Nuri'nin bütün kitaplarında okuduktan bir süre sonra etkisinden çıkamama durumu var bende de canım Bir Kadın Düşmanı kitabını da tavsiye ederim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet genelde dramatik yazıyor, etkisinde kalıyor insan. Bir Kadın Düşmanı aklımda olsun o zaman :)

      Sil
  3. Çok eskiden okuduğum bir kitap Sevdacım ama hatırlamak güzel oldu, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de okurken nostalji yaptım canım. Sevgiler :)

      Sil
  4. En sevdiğim yazar,ama bu kitabını okumamıştım.En kısa zamanda alıcam:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım gerçekten çok güzel tavsiye ederim :)

      Sil
  5. Blogunu çok seviyorum söylemek istedim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok çok teşekkür ederim, bu yorumunu okuyunca nasıl mutlu oldum bilemezsin. Sevgiler :)

      Sil
  6. Sanki dizisi yayınlanmıştı yıllar önce öyle hatırlıyorum Sevda'cım. Elimde okuduğum birkaç kitap var bitirmeye çalıştığım. Bitince eski klasikleri okumak istiyorum bende..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet canım ben dizisini de izlemiştim :) Canım benim de elimde hiç bitmeyecekmiş gibi hissettiğim kitaplar var :) Klasikleri ben de okusam iyi olacak.

      Sil
  7. Uzun zaman önce okuduğum hatta özetini çıkardığım bir kitap :) Reşat Nuri'nin o kadar çok kitabını okudum ki. Çok severim canım ya.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslım özetini çıkarman da iyiymiş :) Ben de çok okudum ama şimdilerde okumakta güzelmiş, hepsini yeniden okumak isterim :)

      Sil

Yorum bıraktığınız için çok teşekkür ederim.
(Yorumlarınıza lütfen link eklemeyin, yorumlarınıza link eklediğinizde yayınlanmayacaktır. GFC hesaplarınıza bloglarınızı eklerseniz isminize tıkladığımızda bloglarınıza ulaşabiliyoruz.)